Válassza az Oldal lehetőséget

Az AID (Anti-Inflammatory Diet) hatása az IBD-re

Az AID (Anti-Inflammatory Diet) hatása az IBD-re

Az AID, vagyis gyulladáscsökkentő diéta az SCD diétából alakult ki, a legújabb, mikrobiómát érintő kutatási eredmények felhasználásával módosították. Kutatások szerint az IBD-s betegek bélflórája kiegyensúlyozatlan, és ez hozzájárul a belek gyulladásához. Ez a diéta segíthet újra egyensúlyba hozni a jó és rossz baktériumokat a bélben, ezen felül viszont segít a megfelelő tápláltság elérésében is.

A cikk továbbolvasása előtt felhívnánk a kedves olvasó figyelmét, hogy SOHA ne próbálja meg egyik ilyen étrendet sem anélkül, hogy beszélt volna az egészségügyi csapatával és/vagy a dietetikusával. Az IBD PRESS szerkesztői csapata nem támogatja ezen étrendek egyikét sem, a megjelenés célja kizárólag a tájékoztatás.

A diétának három fázisa van, ami segít a fellángolások kezelésében és az így elért remisszió fenntartásában. A legjobb eredmények eléréséhez érdemes minden nap figyelni ezeket a fázisokat.
Talán meglepő lehet, hogy mennyi finom recept áll rendelkezésünkre, mennyi finom étel készíthető ezekből az alapanyagokból.

Négy alapvető eleme van a diétának, amit minden nap be kell iktatni.

1) Prebiotikumok

Olyan ételeket érdemes választani, amik táplálják és ezáltal biztosítják a jó baktériumok meglétét, mint például bizonyos rostok. Ilyen rostforrások például a banán, áfonya, hagyma, fokhagyma, póréhagyma, spárga, articsóka, spenót, zab és a chia mag.

2) Probiotikumok

Probiotikus hatással rendelkeznek az élő baktériumot tartalmazó erjesztett élelmiszerek – ezek hasznos baktériumok. Megtalálhatók például a joghurtban, kefírben, mézben, savanyú káposztában, misóban (fermentált szójabab paszta). A lényeg, hogy élő baktériumkultúrát tartalmazzon.

Probiotikus élelmiszerekPrebiotikus élelmiszerek
Natúr joghurtAprított zab
Érlelt sajtBanán
Savanyított zöldségek
(káposzta, uborka)
Őrölt lenmag, kender és chia
mag
KefírHagymafélék
MisoArticsóka
MikroalgaSpárga
Nyers mézCikóriagyökér


Javasolt élemiszerek:

  • Gyümölcsök, avokádó
  • Zöldségek
  • Diófélék, ezekből készült vajak
  • Magvakból és hüvelyesekből készült lisztek
  • Növényi alapú tejek (szója, mandula, zab, kókusz)
  • Omega-3-ban gazdag tojás
  • Túró, érlelt sajtok
  • Csirke- és pulykahús (bőr nélkül)
  • Sovány marhahús
  • Halfélék
  • Olajak (olíva, kókusz, repce)
  • Gyógy- és fűszernövények

3) Kiegyensúlyozott táplálkozás

Az AID kihangsúlyozza az oldható rostok fogyasztásának fontosságát, hiszen ez sokat javíthat az emésztés állapotán: segíti a beleket egy gélszerű anyag előállításában, valamint a széklet állagát javítja és ezáltal lassítja, rendszerezi a bélmozgást. Mivel a rostok fontos részét képezik az étrendnek, ezért ajánlják az aprított zab fogyasztását.

Javasolják, hogy a betegek fogyasszanak változatosan gyümölcsöket és zöldségeket is, hiszen vitaminokban, ásványi anyagokban és rostban gazdagok. Tanácsos lehet megfőzni és pürésíteni őket a felszívódás megkönnyítése érdekében. Kulcsfontosságú szerepük van a gyulladás mérséklésében.

Sovány fehérjék és egészséges zsírok fogyasztása szintén javasolt. Ilyen élelmiszerek például a bab, dió, olíva olaj, avokádó, őrölt lenmag, hal, szója.

El kell kerülni a transzzsírokat (bolti péksütemények, feldolgozott élelmiszerek és gyorséttermi ételek).

Víz – Nagyon fontos, hogy megfelelő mennyiségű vizet fogyasszunk! Ezáltal könnyebb lesz feldolgozni a bevitt rostokat és pótolja az elveszített folyadékot is.


4) Bizonyos ételek elkerülése

Az AID fontosnak tartja, hogy a betegek kerüljék azokat az ételeket, amik zavarhatják a normál bélflóra kialakulását. Kerülni érdemes a laktózt, a búzát, a finomított cukrokat és a kukoricát. Ezek elkerülésével a kártékony baktériumok éhen halnak és eltűnnek a bélből.

Aktív időszakban érdemes lehet pürésítve, darálva fogyasztani az élelmiszereket, valamint a durva rostokat is ajánlott eleinte kerülni (pl. a magvak héja).

Mely élelmiszereket érdemes kerülni?

  • Transzzsírok
  • Finomított cukor
  • Gabona (a zab kivételével)
  • Gyorséttermi és készételek
  • Tej és lágy sajtok


Lehet-e alkoholt, kávét és teát fogyasztani a diéta során?

Lehetőség szerint ajánlott a bevitelt lecsökkenteni napi 1-re nők, napi 2-re férfiak esetében. A legjobb erre a célra a bor, a sör kerülendő, mert gabonából készül. A kávé és tea ésszerű keretek között megengedett, de az állati eredetű tejet érdemes felcserélni növényi alapúra, illetve cukor helyett mézzel édesíteni.

Forrás: https://www.umassmed.edu/nutrition/ibd/ibdaid/

A szerzőről

Szendrei Blanka

Nagy-Szendrei Blanka vagyok, Miskolcon élek a férjemmel. Miközben dolgozom és egyetemre járok, próbálok együtt élni a Crohn-betegséggel. Szabadidőmben írok vagy kreatívkodom. Azért csatlakoztam ehhez a kezdeményezéshez, mert fontosnak tartom, hogy a hozzám hasonló helyzetben lévő betegek is megfelelő tájékoztatást kapjanak az állapotukról és a lehetőségeikről. És ami még fontosabb, hogy ne felejtsék el, az orvostudomány sem felejtette el őket.