Válassza az Oldal lehetőséget

A magas intenzitású interval edzés hatása a Crohn-betegségre

A magas intenzitású interval edzés hatása a Crohn-betegségre

Legújabb kutatások megvizsgálták, hogy a magas intenzitású intervall edzés jótékony hatással bír azon felnőtteknél, akiknél Crohn-betegséget diagnosztizáltak korábban.

Mostanáig csak alacsony, illetve moderált intenzitású testmozgás, illetve könnyű mozgás volt ajánlott azon betegek részére, akik remisszióban voltak és azok részére egyáltalán nem ajánlották a testmozgást, akik aktív gyulladásban voltak.

A Hertfordshire Egyetem által végzett kutatásban 3 csoportot vizsgáltak meg: az elsőben lévő betegek egyáltalán nem végeztek semmilyen testmozgást, a másodikban felügyelt közepes intenzitású edzést és a harmadikban HIIT edzést végeztek a betegek.

A kutatás kiemelkedően jó eredményeket mutatott az utóbbi csoport betegeinek eredményeiben: javult az általános közérzetük és energiaszintjük, az alvás minősége, az önbizalmuk és a mindennapi hangulatuk szintén javult.

Mi is a HIIT edzés?

A HIIT meglehetősen javítja az egyén kondícióját és szabályozza a glukóz metabolizmust.

A High Intensity Interval Training, vagyis magas intenzitású interval edzés egy kardió jellegű mozgásforma, ami során rövid időközönként váltogatják a magas intenzitású gyakorlatot és az alacsony intenzitású pihenő periódust. Nincs meghatározott edzés idő, de általában egy edzés 30 percig tart.

Nincs meghatározott formája, rengeteg variáció létezik. Az edzések 3 részre vannak felosztva: bemelegítés, magas intenzitású munkaidő váltakozik alacsonyabb intenzitású pihenő periódussal és az edzést nyújtással való befejezése.

Az interval tartama jelentősen függ az egyén kondíciójától. Például a 2:1 aranyú munka–pihenő időszakot érthetjük az alábbiak szerint: például 30-40 másodperc sprintelést 15-20 másodperc laza kocogás vagy gyaloglás követ. Ez a típusú edzés végezhető a szabadban és edzőteremben is, bármelyik kardió gyakorlat formájában: biciklin, lépcsőn illetve lépcsőzőgépen, evezőgépen, futógépen stb.

A HIIT edzés azonban tartalmazhat erősítő gyakorlatokat is, amely a fenti előnyök mellett fejleszti az izomzatot, javítja a testtartást és segíthet az egészséges testtömeg elérésében. A gyakorlatok tartalmazhatnak saját testsúlyos és súlyzós elemeket is.

Források:
BMC Gastroenterology
crohnsandcolitis.org.uk
Wikipedia

A szerzőről

Dávid Alíz Orsolya

Dávid Alíz Orsolya vagyok. Immár 5 éve dolgozok személyi edzőként és táplálkozási tanácsadóként az Egyesült Királyságban. Crohn betegséggel még otthon diagnosztizáltak 2012-ben, Magyarországon. Hiszem, hogy az életmód megváltoztatásával jelentősen javíthatók a betegségek, illetve igaznak tartom a mondást "Az vagy, amit megeszel" Nagyon fontosnak tartom az aktív életmódot és az egészséges diétát minden ember életeben, főleg olyanoknak, akik valamilyen betegséggel küzdenek.