Válassza az Oldal lehetőséget

A FODMAP diéta hatása a Crohn-betegségre

A FODMAP diéta hatása a Crohn-betegségre

Az orvostudomány kutatásai szerint az étkezési szokásoknak nincs közvetlen hatása az IBD kialakulására, ahogy a speciális diéták sem képesek gyógyítani a már kialakult betegséget. Bizonyos diéták mégis megkönnyebbülést jelenthetnek a betegek számára. Fontos az is, hogy különbséget tegyünk aktív időszak és remisszió között, amikor diétáról beszélünk.


Étkezés remisszió idején

Amikor a betegség remisszióban van, tanácsos egészséges diétát követni, gyümölcsöket, zöldségeket, teljes kiőrlésű termékeket, mogyoróféléket és egészséges zsírokat fogyasztani. Mindenki igénye különböző, de a WHO ajánlása szerint egy étkezés fele zöldségekből és gyümölcsökből, negyede sovány húsokból és fehérjékből, és negyede a szénhidrátokból kell, hogy álljon. A betegek között sokan élnek ételallergiával vagy valamilyen érzékenységgel, így ez esetben oda kell figyelni, hogy ne fogyasszanak olyan ételt, ami kelletlen mellékhatással párosul. Például sok Crohn-beteg érzékenyen reagál a laktóz bevitelre, amelynek a mellékhatása lehet akár hasmenés, puffadás, hasfájás, vagy akár székrekedés. Ilyenkor limitálni kell a tejtermékek bevitelét, vagy laktáz enzim tablettát szedni tejtermékek fogyasztásakor.
IBD betegek esetében elengedhetetlen az egészséges táplálkozás, mivel gondoskodni kell a nélkülözhetetlen vitaminok és ásványi anyagok beviteléről, ami egy-egy fellángolás alkalmával kritikusan alacsony is lehet.


Hogyan étkezzek, ha fellángolásom van?

Amikor a betegség aktív állapotban van, nagyon fontos, hogy a lehető legtáplálóbb étkezéssel biztosítsuk szervezetünk számára a megfelelő minőségű és mennyiségű energiát, amelynek energia-igénye ebben a periódusban meg is növekedhet. Természetesen ezt könnyű mondani, véghez vinni viszont egyenesen egy rémálom tud lenni. Bizonyos ételek elhagyása azonban segítséget jelenthet a gyógyulásban.

A FODMAP diétát már eredményesen alkalmazzák az Irritábilis bél szindróma (IBS) betegség tüneteire, melyek lehetnek: hasi gázok keletkezése, puffadás, hasfájás, hasmenés, székrekedés. Ugyanezt a diétát újabban a Crohn-betegek körében is elkezdték alkalmazni, mivel számtalan tünet megegyezik a két betegségben.

FODMAP jelentése: Fermentábilis, Oligoszacharidok, Diszacharidok, Monoszacharidok és Poliszacharidok, vagyis gázképződést okozó szénhidrátok és nehezen emészthető ételek csoportját jelenti.

A diéta 2-6 hétig tart és célja, hogy megkönnyítse a beteg életét a tünetek csökkentésével, valamint hogy az elimináció segítségével megállapítsa, mely ételek okozhatnak panaszt a páciensnek. Fellángolás idején alacsony FODMAP tartalmú ételeket szabad fogyasztani. A diéta végén fokozatosan visszavezethetőek az addig elhagyott ételek, annak függvényében, hogy mely ételeket tolerálja a beteg szervezete.

Alacsony FODMAP
tartalmú ételek
Magas FODMAP
tartalmú ételek
Húsok, fehérjékCsirke, hal, disznó hús,
marha hús, pulyka,
tojás
GabonákKöles, Quinoa,
Amaránt,
Gluténmentes kenyerek
és reggeliző pelyhek
Quinoa pehely,
Zabpehely,
Puffasztott rizs,
Gluténmentes tészta,
Rizs
Búza (beleértve a búzalisztet is), rozs, árpa
TejtermékekLaktózmentes
tejtermékek,
Érett sajtok (Feta,
Ementáli, stb)
Tej
(tehén, kecske, juh),
tejföl, kemény sajt,
krémsajtok, joghurt,
főzőtejszín, tejpor.
GyümölcsökAlma, Banán,
Kékáfonya,
Sárgadinnye,
Mandarin, Szőlő, Kiwi,
Citromlé, Narancs,
Grapefruit (max. fél),
Passiógyümölcs,
Ananász, Málna,
Rebarbara, Eper,
Szárított banán,
Kókuszreszelék,
Avokádó (napi fél db.)

(A diétában limitáld a
gyümölcsöt napi egy
étkezésre! Fogyassz
érett gyümölcsöt, ami kevesebb fruktózt
tartalmaz!)
sárgabarack,
fekete szeder,
cseresznye, szilva,
nektarin, őszibarack,
körte, datolyaszilva,
ribizli, mangó,
görögdinnye, aszalt
gyümölcsök és
gyümölcslevek
ZöldségekPadlizsán, Alfalfa,
Babcsíra, Zöldbab,
Kínai kel, Brokkoli,
Kelbimbó,
Zellergyökér,
Cikória levél,
Cukkini, Uborka,
Endívia levél,
Édeskömény,
Gyömbér,
Póréhagyma,
Saláta-levelek,
Sárgarépa,
Fehérrépa, Burgonya,
Retek, Sütőtök,
Spenót, Squash,
Paradicsom, Karalábé
Vízi gesztenye,
Nori levél
Spárga, articsóka,
cékla, káposzta,
karfiol, fokhagyma,
póréhagyma,
gomba, okra,
hagyma, kukorica

Hüvelyesek: bab,
lencse, csicseriborsó,
sárgaborsó, szójabab
MagvakMakadámia,
Amerikai mogyoró,
Mogyoróvaj, Dió,
Fenyőmag, Chia mag,
Tökmag, Szezámmag,
Napraforgómag

(A diétában limitáld
napi max. 2
evőkanálra a magvak
fogyasztását!)
Mandula, kesudió,
pisztácia,
törökmogyoró
ÉdesítőszerekRizs szirup, Stevia,
Eritrit
Méz, xilit, agave,
szorbitol,
kukoricaszirup


Ez a diéta nem gyorsítja fel a remisszió elérését, de jelentősen csökkenthetőek az IBD-vel járó kellemetlen tünetek, mint a puffadás, székrekedés, hasmenés, hasfájás. A diétával nem kevés stressztől szabadul meg az emésztőrendszer. 

Mivel ez egy rövid távú és szigorú diéta, ezért lefolytatása a beteg dietetikusa és/vagy orvosa monitorozásával, tanácsaival és segítségével ajánlott .

Források:
https://inflammatoryboweldisease.net/nutrition/crohns-and-the-fodmap-elimination-diet/

https://www.medicinenet.com/low_fodmap_diet_list_of_foods_to_eat_and_avoid/article.htm#symptoms_and_signs_that_you_may_be_eating_too_many_high_fodmap_foods

A szerzőről

Dávid Alíz Orsolya

Dávid Alíz Orsolya vagyok. Immár 5 éve dolgozok személyi edzőként és táplálkozási tanácsadóként az Egyesült Királyságban. Crohn betegséggel még otthon diagnosztizáltak 2012-ben, Magyarországon. Hiszem, hogy az életmód megváltoztatásával jelentősen javíthatók a betegségek, illetve igaznak tartom a mondást "Az vagy, amit megeszel" Nagyon fontosnak tartom az aktív életmódot és az egészséges diétát minden ember életeben, főleg olyanoknak, akik valamilyen betegséggel küzdenek.